Malování

Vybrat vhodnou barvu do interiéru může být docela oříšek. Podle čeho se řídit?

Pustit se do malování vyžaduje jistou přípravu. Barvy totiž zásadně ovlivňují nejen to, jak se v interiéru cítíme, ale také to, jak místnost opticky vypadá. Světlé odstíny totiž prostor opticky zvětšují, zatímco tmavě vymalovaná místnost bude působit menší, než ve skutečnosti je.

Působení barev

Barvy, jako jsou žlutá, červená a oranžová podporují aktivitu a chuť k jídlu. Modrá, zelená a fialová barva působí naopak uklidňujícím dojmem a napomáhají k lepšímu soustředění. Podobně působí také přírodní, zemité barvy, jako hnědá či béžová.

Kromě vaší nálady dokážou barvy ovlivnit také pocitovou teplotu v interiéru, a to aniž by se rtuť teploměru dala do pohybu. V obklopení teplých barev, jako jsou oranžová, žlutá, hnědá a červená, vám bude tepleji než v místnosti vymalované fialovou, modrou či světle zelenou barvou.

Užitečné tipy pro výběr barvy

Nekombinujte více než dvě barvy – v kombinaci tří různých barev by prostor vypadal chaoticky a neuspořádaně. Pokud přesto chcete v místnosti použít třetí barevný odstín, zvolte ho na dekorace, polštáře a méně výrazné doplňky ve vaší domácnosti.

Řiďte se pravidlem 60-30-10 – je to jednoduché. Podle tohoto pravidla je jedna barva primární a zaujímá 60 procent místnosti. Druhá barva je doplňková a patří jí 30 procent. Poslední barvě stačí 10 procent, protože by měla být pouze na zmíněných dekoracích a drobných předmětech.

Velké plochy v interiéru vymalujte spíše neutrálními, méně výraznými barvami. Příliš křiklavý nátěr by se vám totiž časem mohl pořádně zprotivit. Také myslete na to, že stěny, na které dopadá hodně denního světla, by už neměly být vymalované na žlutou či oranžovou barvu. Jsou už totiž samy o sobě dost zářivé. Zvolte proto raději tlumenější a sytější barvy, jako jsou zelená, béžová, šedá či modrá.

Dobrá rada na závěr. Až narazíte na tu pravou barvu, vyberte ze vzorníku raději o dva stupně světlejší odstín. Barva totiž bude na velké ploše působit mnohem výrazněji oproti tomu, jak vypadá jako vzorek v malém čtverečku katalogu.